امروز پنجشنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday، 18 April 2024

شرکت توسعه پرواز یزد

  • آموزش خلبانی شخصی
  • پروازهای تفریحی
  • خدمات هوانوردی

عکاسی هوایی

عکسی که از عوارض زمین از بالا به هر وسیله ای ازجمله هواپیما و ماهواره برداشته شود را عکس هوایی می گویند و از آن به عنوان جایگزین یا مکمل نقشه استفاده می شود.

امروزه در جهان عکاسی هوایی گسترش زیادی پیدا کرده است. در دنیای پیشرفته امروز در اکثر رشته‌های علمی از عکس‌هایی هوایی برای پیشبرد عملیات شناسایی و اندازه‌گیری استفاده می‌ شود.
ارتش‌های جهان در اکثر مواقع از عکس‌های هوایی برای طرح‌ ریزی و تاکتیک عملیات استفاده‌های شایانی می‌ کنند.
کشورهای پیشرفته در زمینه تهیه و تولید عکس‌های هوایی به قدری تکامل پیدا کرده‌اند که با استفاده از ماهواره ها  و در هر شبانه‌ روز از کلیه نقاط جهان عکس می‌ گیرند. برخی از رشته‌هایی که از عکاسی هوایی به عنوان یک وسیله مطمئن استفاده می‌ کنند، عبارتند از: نقشه‌ برداری هوایی، کشاورزی و منابع طبیعی، رشته‌ های مختلف زمین‌ شناسی و اکتشافات معدن، حفاظت خاک و آبخیزداری، خاکشناسی، مرتع‌ داری، برآورد محصولات کشاورزی، تعیین مسیر ماهواره، مطالعات محیط زیست و آماربرداری و شکاربانی، بررسی مسائل جغرافیایی، تشخیص حدود املاک، بررسی و کنترل سیلاب‌ها، برنامه‌ ریزی شهری، کنترل ترافیک.

مزایای عکسهای هوایی نسبت به نقشه  این است که عکسهای هوایی تصاویر حقیقی عوارض هستند و آنها را به شکل واقعی به ما نشان می‌دهند، در حالیکه نقشه ترسیمی بوده و علامت و نشانه‌های قراردادی از عوارض هستند. عکسهای هوایی جدیدترین و تازه‌ترین اطلاعات و تغییرات سطح زمین را نشان می‌ دهد. جزئیات عوارض و پدیده‌هایی که در عکسهای هوایی مشاهده می‌ شوند، در نقشه وجود ندارد. عکسهای هوایی ساده‌تر ، سریع تر و ارزانتر از نقشه‌ها تهیه می‌ شوند و از نقاطی که به علل جغرافیایی یا نظامی غیر قابل دسترس بوده و نمی‌ توان نقشه تهیه کرد، می‌ توان عکسبرداری نمود.

نمونه‌ای از تصاویری که توسط ما به‌این روش گرفته شده را در ادامه می‌توانید مشاهده نمایید: